Den ene ekspertgruppe skal komme med anbefalinger til indhold på epx, og den anden ekspertgruppe skal komme med anbefalinger til ændringer i de eksisterende gymnasieuddannelser.
Ekspertgruppe for indhold på epx
Ekspertgruppen har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan teoretisk viden og praktiske færdigheder kan anvendes sammen i undervisningen på epx og hvilke fag, faglinjer og prøveformer, der skal være på uddannelsen.
Ekspertgruppen skal samtidig komme med anbefalinger til, hvordan indholdet på epx kan forberede eleverne til videre uddannelse. Og så skal ekspertgruppen komme med anbefalinger til, hvordan epx kan bidrage til elevernes udvikling og dannelse.
Ekspertgruppen for indhold på epx blev nedsat d. 14. april 2025, og består af 13 medlemmer med bred erfaring fra forskellige uddannelsesområder.
I tilknytning til ekspertgruppe for indhold på epx, er der nedsat en følgegruppe bestående af bl.a. organisationer, der repræsenterer uddannelsesinstitutioner, underviserorganisationer, elev- og studenterorganisationer samt arbejdsmarkedets parter. Der er også nedsat et lærerpanel. Både følgegruppe og lærerpanel skal understøtte ekspertgruppens anbefalinger med bl.a. indsigter og eksempler fra praksis.
Ekspertgruppen for indhold på epx skal aflevere sine anbefalinger senest 1. december 2025. Ekspertgruppens anbefalinger skal udgøre afsættet for de politiske forhandlinger om epx-uddannelsens indhold og struktur og det efterfølgende arbejde med udarbejdelse af lovforslag.
Ekspertgruppe for hhx, (htx) og stx
Aftalepartierne bag Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse er enige om, at der skal nedsættes en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til ændringer af hhx, (htx) og stx indhold og struktur mhp. en styrkelse af det faglige niveau.
Ekspertgruppen skal bl.a. se på ændringer i antallet af og indholdet i studieretninger, fx ved at lade studieretningsstrukturen erstatte af få, faglige indgange, som styrker tilvalg af sprog, kulturfag og naturvidenskab.
Ekspertgruppen skal også se på, om det er hensigtsmæssigt at integrere htx i stx, og skal i den forbindelse beskrive konkrete modeller for, at der også i det fremtidige uddannelseslandskab skal være en gymnasieuddannelse med en tydelig teknisk profil.
Der er endnu ikke fastlagt tidspunkt for, hvornår ekspertgruppen bliver nedsat.